kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Патріарше богослужіння в День Святої Трійці

DSC 491927 травня 2018 року Православна Церква відзначає велике дванадесяте свято – День Святої Трійці, П'ятидесятницю.

 

Напередодні свята, 26 травня, у суботу ввечері, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет відслужив Всенічне бдіння у Свято-Володимирському кафедральному соборі.

Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального собору.

За вечірнім богослужінням Святійший Владика звершив літію, під час якої було освячено хліб, пшеницю, вино та єлей.

Після полієлею Патріарх Філарет помазав учасників богослужіння благословенним на літії єлеєм.

В самий день свята, 27 травня, Предстоятель Київського Патріархату звершив у Володимирському соборі Божественну літургію святителя Іоана Золотоустого. Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального собору.

Богослужіння транслювалося у прямому ефірі UA:Перший та національного радіо.

Після читання Євангелія Святійший Владика виголосив проповідь про зішестя на апостолів Святого Духа, заснування Церкви і дію благодаті Святого Духа у Церкві впродовж всього її існування.

"В ім’я Отця і Сина і Святого Духа! Дорогі браття і сестри! Сьогодні Православна Церква святкує День Святої Трійці, П’ятидесятницю, тобто Зішестя на апостолів Святого Духа, Якого Бог виявив у вигляді вогняних язиків, які зійшли на апостолів. Апостоли у цей час усі знаходились у світлиці, тому що Господь перед Вознесінням сказав їм, щоб вони не відлучались з Єрусалима і чекали Духа Святого, Який зійде на них. 

У чому зовнішньо виявилось Зішестя Святого Духа на апостолів? Вони бачили вогняні язики, які зійшли на кожного із тих, хто знаходився у цій світлиці. А внутрішньо? Вони стали говорити різними мовами, тими мовами, які вони ніколи не вчили і ніколи не знали. А заговорили тому, що Дух Святий відкрив їм. Крім того, дії Святого Духа виявились у тому, що вони внутрішньо змінились, стали зовсім іншими людьми. У чому? Насамперед у тому, що нічого не боялись. Якщо раніше апостол Петро, який клявся Ісусу Христу, що він з Ним готовий і на смерть йти, то перед служанкою злякався і казав, що: «Я не знаю Цього Чоловіка». Такий страх був. А коли Дух Святий зійшов? Той же апостол виступав перед трьохтисячним натовпом, проповідував Воскресіння Христове і не боявся. 

Крім того, дії Святого Духа виявились і в тому, що вони звершували чудеса. Наприклад, апостол Петро. Коли каліка, який сидів при вході у храм і просив грошей, Петро сказав: «Грошей не маю, а те, що маю даю – встань і йди». І каліка встав і пішов. І цей дар мав не тільки апостол Петро, а мали всі апостоли. Ось ви подумайте, яким чином ці дванадцять апостолів, деякі із них були зовсім не грамотні, підкорили Євангелію Христовому всю Вселенну. Як вони переконали філософів, мужів освічених? Переконали чудесами. Коли звершували те, що не могли звершувати ні філософи, ні імператори, ні сенатори, ні інші поважні особи. І це була дія Святого Духа" – сказав Патріарх Філарет.

Предстоятель відзначив, що саме дія Духа Святого, допомогла Церкві пережити гоніння і здолати різноманітні єресі.

"Дух Святий діяв у Церкві, і в період гонінь, коли християни сповідуючи віру у розіп’ятого Сина Божого Господа Ісуса Христа, не тільки не боялись смерті, а терпіли такі муки, які неможливо людині витерпіти. А вони терпіли. Чому вони терпіли? А тому, що Дух Святий діяв у них, і вони не відчували навіть тих болістей від страждань, які відчуває звичайна людина.

Візьмемо період єресей, коли піднялись у Церкві неправдиві вчення і про Сина Божого Господа нашого Ісуса Христа і про Святого Духа. І боротьба була страшна і виступали проти Богооткровенного вчення люди освічені, не просто грамотні, а люди, які мали велике пізнання. Але ці люди, як Арій, Македоній та інші єретики спотворювали Божественне одкровення. Чому спотворювали? А тому, що не могли зрозуміти те, що відкрив Бог людині. І тлумачили на свій розсуд. І Церква перемогла цю неправду. Яким чином? Благодаттю Святого Духа. Бо святі отці, які захищали правдиве християнське вчення говорили не від себе, а говорили те, що відкривав Дух Святий. І тому вони такі впевнені були, що говорять правду, бо відчували, що це Дух Святий відкриває їм це правдиве вчення" - виголосив проповідник.

Святійший запевнив, що Дух Святий діє в Церкві і зараз, а не лише у давнину, і буде перебувати в Церкві завжди - до Другого Пришестя Христа Спасителя.

"Згадаємо свою недавню історію. Коли Церква була вкинена у страшну боротьбу з державним атеїзмом. Здавалось, що цей державний атеїзм настільки сильний, що перемогти його неможливо. Але ви самі є свідками, як Церква подолала цей могутній державний атеїзм. Де він зараз? Немає його. А Церква продовжує існувати і сповідувати правдиву віру. Яким чином Церква подолала цей атеїзм? Благодаттю Святого Духа. 

Багато хто думає, що Дух Святий діяв тоді, у часи апостолів, мучеників, період Вселенських соборів, а зараз ніби Він не діє. Це неправда. Бо Бог залишається Богом і нині, і благодать Святого Духа діє і тепер. Для прикладу візьміть волонтерський дух, який піднявся в Україні. Він що випадковий? Сам від себе виник? Ні. Не сам від себе, а Дух Святий надихає людей, пробуджує в них любов і співстраждання до ближніх своїх, і тому роблять такі справи, які раніше і не подумали зробити це. І це є також дія благодаті Святого Духа". 

Насамкінець Патріарх закликав вірян нічого не боятися у житті, бо з нами Бог. Лише треба боятись гріха, бо він призводить до духовної смерті і вічної загибелі, але через покаяння досягати святості і єднання з Богом.

"Не треба, дорогі браття і сестри, у світі нічого боятись, бо з нами Бог. Бог Непереможний. І гріх перемагає, і зло і війну перемагає. І війна, яка йде на Сході, що вона буде вічно? Ні. Не буде, прийде кінець, прийде перемога. І як неправда атеїстична була переможена, так буде переможена і російська неправда, яку вони сіють по всьому світу. Буде переможена, тому що вона неправда. А неправду Бог перемагає. Тому будемо, дорогі браття і сестри, жити так, щоб благодать Святого Духа перебувала в нас. Якщо буде в нас благодать Святого Духа, то вона очищає, насамперед від гріха. А для того, щоб Дух Святий був у нас, треба боротись із гріхом. Тому що у гріховну душу благодать Святого Духа не сходить, а навпаки виходить із такої людини. А ось святі отці, які очищали свої душі боротьбою з гріхом, очистивши свої серця і розум – отримали благодать Святого Духа. І тому і чудеса звершували і проповідували правду, і добрі діла звершували, і багато таких у світі святих. Не треба думати, що святі тільки ті, які у календарях записані і канонізовані Церквою. Це тільки якась невелика частка. А святим є кожна людина, яка після смерті увійшла у Царство Небесне. І тому і ми можемо бути святими. Можемо бути, якщо очистимось від гріха. Очистимось тоді, якщо покаємось, а покаємось тоді, коли визнаємо у собі гріх… Тому треба просити Святого Духа, щоб Він пробудив у нас це почуття покаяння. Покаємось – Господь простить гріхи. Простить гріхи – будемо святими" - сказав у своїй проповіді Патріарх.

Також Святійший Владика розкрив те, як апостоли змінилися після зішестя на них Святого Духа й закликав Святкуючи день Святої Трійці утверджуватися в істинній вірі та йти тією дорогою, якою закликав йти Господь наш Ісус Христос.

Опісля Божественної літургії Святійший Патріарх Філарет, у співслужінні духовенства, звершив велику вечірню, під час якої були прочитані три коліновклонні молитви - особливі моління до Пресвятої Трійці, які є першими від дня Святої Пасхи, що звершуються, стоячи на колінах.

Насамкінець Первосвятитель ще раз привітав усіх присутніх у храмі зі святом П'ятидесятниці та закликав на вірян Боже благословення.

Довідка:

Після Різдва і Воскресіння Христового свято Трійці належить до найбільших свят церковного року. Святковий день Святої Трійці називається П’ятидесятницею тому, що зішестя Святого Духа на Апостолів сталося в п’ятидесятий день після Воскресіння Христового.

Це свято містить в собі подвійне торжество: і в славу Пресвятої Трійці, і в славу Пресвятого Духа, Який видимо зійшов на Апостолів і скріпив новий вічний завіт Бога з людьми. Перший день П’ятидесятниці, тобто неділя, Церква присвячує переважно в славу Пресвятої Трійці; і цей день в народі називається Трійцею, а другий, тобто понеділок – в славу Духа Пресвятого, і називається Духовим днем.

Зішестя Святого Духа це – наче вінець і завершення викупительного подвигу Сина Божого. Тому і саме це свято є достойним і радісним завершенням церковних торжеств на честь і славу Воскреслого Господа. Адже в дні Зішестя Святого Духа народжується Христова Церква. І Дух Святий провадить, просвічує, освячує і зберігає її.

На це свято прийнято прикрашати храм і свої оселі гілками з дерев та квітами, на знак того, що у ті часи, коли був даний Божий Закон, вся природа красувалася в зелені. Звідси ще одна назва П’ятидесятниці – Зелені Свята. Адже квіти й зелень дерев є ознакою життя і тому стали вони символом життєдайного Святого Духа. Як природа навесні оновляється зеленню і квітами, так і свята Церква та її діти-християни оновляються силою Духа Святого.