kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Вечірня з чином прощення

DSC 295718 лютого 2018 року ввечері, перед початком Великого посту, Святійший Патріарх Філарет звершив Вечірню з чином прощення у Володимирському кафедральному соборі.

 Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство собору.

Після співу великого прокімну і закриття Царських врат Предстоятель переоблачився у великопісні чорні ризи.

Під час чину прощення Святійший Патріарх Філарет звернувся до пастви з повчальним словом у якому зазначив, що людина може очиститися від гріхів лише через покаяння.

"В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа.

Дорогі браття і сестри!

Напередодні Великого Посту Церква встановила Чин прощення провин. Для чого Церква встановила такий чин? Для того, що ми вступаємо у Великий Піст, коли бажаємо очистити свої душі від гріха – це мета Великого Посту. Але Христос сказав, що якщо будете прощати провини винуватцям вашим, то і Отець ваш простить вам провини ваші, тобто в залежності від того прощаємо ми наших кривдників чи не прощаємо, від цього залежить простить нам Бог гріхи, чи не простить.

Є в Житії святих отців Києво-Печерської лаври один приклад, коли два друга диякон Тит і пресвітер Євагрій посварились, а були друзями і коли вони посварилися, то ця сварка, ця ненависть один до одного була такою великою, що коли диякон Тит йшов і кадив церкву і кадив цього пресвітера Євагрія, то Євагрій відвертався, така ненависть була у Євагрія до Тита. Відповідна ненависть була і у Тита до Євагрія і ось захворів диякон Тит, і захворів тяжко, так що наближався до смерті і коли він відчув, що може невдовзі померти, то він покаявся, покликав Євагрія і став просити у нього прощення, а Євагрій сказав: «Ні, не прощу тобі ніколи». І що сталося після цього? Після цього сталося, що Тит, хворий, який готувався померти – виздоровів, а здоровий Євагрій – несподівано помер. І це є приклад того, що сказав Христос, що якщо не будете прощати, то і Вам Отець небесний не простить. Тит просив прощення і Господь дав йому здоров’я, простивши гріхи, а Євагрій – не простив і, будучи здоровим, – помер.

Чому Господь вимагає від нас прощення провин, прощення образ? Тому що людина, яка не прощає, то що твориться в душі цієї людини? В душі, в серці поєднуються два головних почуття – це гордість і ненависть. Гордість виявляється в тому, що людина ця не визнає себе винною, а визнає себе невинною й істинною, правда на боці цієї людини, так вона думає. Тобто ця людина впустила в свою душу бісівську гордість, ту гордість, яка скинула з небес денницю, найсвітлішого ангела і його поплічників, злих духів. І в той же час ненависть, бо злі духи чому не можуть покаятися? А тому що вони ненавидять і Бога, про Якого знають, що Він існує, а Його ненавидять і ненавидять творіння Боже і тому у злих духів поєднані цих два почуття: гордість і ненависть. Так ось людина, яка не прощає провин своєму ближньому уподібнюється злим духам, уподібнюється дияволу і тому Господь сказав, що Отець Небесний не простить. Як не простить Він диявола і злих духів, так не простить Він цю людину, яка не здатна простити провини і ображення ближніх.

А що відбувається в душі, яка простила? В душі цієї людини наступає мир, тиша, заспокоєння, смирення і ось в таку душу входить Божественна благодать, Святий Дух, Який і очищає душу від усякого гріха. Ось Тит простив Євагрію, примирився з ним в душі і в його душу ввійшов спокій і мир, і Господь як ознаку прощення його гріха дав йому здоров’я, а Євагрію, який мав оцю гордість і злобу, ненависть, не простив. Чому не простив? Любові не вистачило у Бога? Не може бути цього, Господь безмежно любить кожну людину, а чому ж не простив Євагрія, а покарав його смертю? А тому, що Євагрій не здатний був прийняти Божественну благодать, бо мав в душі гордість і злобу, і в душу таку не входить Премудрість, як сказано в Святому Письмі, не входить Благодать Святого Духа. А раз не входить благодать Святого Духа, то цю людину Господь і не може простити, бо вона не приймає Божественного прощення, Божественної благодаті, не здатна.

А що робити нам, коли ми хочемо примиритися із ближнім, а він не хоче, як Євагрій з Титом? Залежить це прощення від кривдника, чи ні? Як бачите із прикладу цього – не залежить. Прощає кривдник чи не прощає, залежить від нас, якщо ми прощаємо, то кривдник може і не прощати, але Господь простить як простив Титу.

Тому, дорогі браття і сестри, маючи це на увазі, ми і повинні напередодні Великого Посту, напередодні нашого духовного очищення від гріхів примиритися із тими, хто скривдив нас. Примиримось, то Господь простить нам гріхи, не примиримось – гріхів Господь не простить і це є істина, бо сказав Господь про Себе: «Я є істина». Так ось Істина сказала: «Якщо не будете прощати, то Отець Небесний не простить», тому Церква і встановила цей Чин прощення напередодні Великого Посту.

Тому, дорогі браття і сестри, ми повинні сьогодні або під час Великого Посту примиритися зі своїми кривдниками. Іноді ми не знаємо наших кривдників, але в душі ми повинні не мати ніякої обіди щодо будь кого, який нас образив. Ось коли ми очистимо таким чином свою душу і серце від образи і тоді в душі наступить мир, і тоді прийдемо до Отця Небесного і скажемо: «Отче наш, прости нам провини наші як і ми прощаємо винуватцям нашим».

Тому дорогі браття і сестри, я як ваш Патріарх, багато кого скривдив, не бажаючи, а скривдив і тому кого скривдив прошу простити мене грішного" – сказав Патріарх Філарет.