kantrium.com | MySuomi.com | HELSINKI | TourMANN.com

Патріарше богослужіння у свято Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього

DSC 032614 серпня Православна Церква відзначає свято Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього. Також цього дня вшановується пам’ять старозавітних мучеників Маккавеїв (166 р. до Р.Х.).

 13 серпня 2016 року, напередодні свята, Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет у Свято-Володимирському кафедральному соборі очолив урочисте Всенічне бдіння.

За вечірнім богослужінням була звершена літія, під час якої відбулося благословення хлібів, пшениці, вина та єлею.

Наприкінці богослужіння, після Великого славослів'я, Першосвятитель виніс з вівтаря Хрест на середину храму для поклоніння, після чого Святійший Владика помазав парафіян благословенним єлеєм.

14 серпня, у день свята Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього Патріарх Філарет звершив Божественну літургію у Володимирському кафедральному соборі.

Після прочитання Євангелія Патріарх Філарет виголосив проповідь, розкривши значення свята.

«В ім’я Отця і Сина, і Святого Духа. 

Дорогі браття і сестри!

Сьогоднішнє свято в народі називається перший Спас або медовий Спас. Чому називається медовий Спас? Тому що в це свято освячується мед. А чому називається першим Спасом? А тому що згадується хрест Господа Ісуса Христа на якому Він постраждав. А чому першим? Тому що другим Спасом називається Преображення Господнє.

Але ми, дорогі браття і сестри, повинні знати сутність свята. Не народні звичаї і як народ назвав ці свята, а в дійсності як Церква називає це свято і чому вона святкує. Церква називає це «происхождение» чесних древ Господніх, тобто входження чесного і животворчого хреста. Входження де? В Константинополі. З якого приводу? А з приводу того, що в IX столітті в Константинополі часто були морові язви і люди помирали і тоді Константинопольський Патріарх для того, щоб визволитися від цих морових язв вирішив обносити навколо Константинополя животворчий хрест, тобто частину того хреста, який знайшла в Єрусалимі на Голгофі рівноапостольна Єлена. Так ось цей хрест і обносили навколо Константинополя і тому назвали входження чесного і животворчого хреста або «происхождение», а українською мовою входження чесного і животворчого хреста навколо міста. Для чого? Для того, щоб визволитися від цієї біди – морової язви. І визволилися жителі Константинополя? Визволилися. І тому не випадково Церква називає хрест животворчим, тобто який дає життя або визволяє від смерті.

Я вам хочу розповісти один випадок, який трапився у XX столітті у 20-ті роки в Чернігові. Випадок такий: одна людина не витерпіла труднощів цього життя і вирішила повіситися. Пішла на горище і двічі пробував повіситися, але нічого не виходило і тоді чує голос: зніми хрест, тому що хрест, який був на його тілі перешкоджав дияволу вчинити злочин над цією людиною. Бачите як хрест спасає, тому ми повинні носити цей хрест, який ми отримали під час хрещення завжди. Але не як якусь оману від визволення від усякої біди, а треба носити хрест з вірою і тоді животворчий хрест буде нам допомагати.

Крім цього чому свята Церква згадує хрест Господній на передодні Успенського посту? Піст – це труднощі, які пов’язані зі стриманістю, не тільки від їжі і не стільки від їжі, а скільки стриманості від гріха. Від їжі стриматися ще можна, а ось стриматися від гріха найтяжче і тому Церква нагадує нам, що гріх перемагається стражданнями, бо Христос на хресті переміг наш гріб стражданнями і тому якщо ми хочемо боротися із гріхами, а нам треба боротися із гріхами, то треба бути готовим до випробувань, до спокус і навіть до страждань, бо стражданнями Христос переміг гріх і переміг смерть Своєю смертю, тому Церква і нагадує нам: «Ось ти, християнин, тяжко тобі боротися із гріхом подивися на розіп’ятого Христа Він Бог безгрішний, а терпів страждання заради того, щоб подолати наш гріх і Він тим терпінням гріх подолав». Тому Господь Ісус Христос сказав: «Терпінням Вашим спасайте душі Ваші», а коли бувають терпіння? Терпіння тоді, коли людина страждає, ось тоді вона терпить. Так ось цим терпінням страждань нам і треба перемагати наші гріхи» – сказав Патріарх Філарет.

Його Святості співслужили настоятель храму протоієрей Борис Табачек та духовенство собору.

Після закінчення богослужіння Предстоятель освятив квіти і мед, принесені парафіянами Володимирського собору.

Довідка про свято:

Святкування Винесення чесних древ Животворчого Хреста Господнього. За грецьким часословом 1897 року так пояснюється походження цього свята: «Внаслідок хвороб, що дуже часто бували в серпні, спрадавна утвердився в Константинополі звичай виносити Чесне Древо Хреста на дороги і вулиці для освячення місць і на відвернення хвороб.

Напередодні (13 серпня), виносячи його з царської скарбниці, покладали на Св. Трапезі Великої церкви. Із нинішнього дня і до Успіння Богородиці, звершуючи літії по всьому місту, подавали його потім народу для поклоніння. Це і є винесення Чесного Хреста». 27 серпня хрест знову повертався в царські палати.

Цього ж дня Православна Церква вшановує пам’ять семи мчч. Маккавеєвих, матерi їхньої Соломонiї та учителя їхнього Єлеазара (166 р. до Р.Х.).

Священна історія оповідає нам, що у 166 р. до Р. Х. жив в Іудеї старець Єлеазар, священик і законовчитель, славний своєю мудрістю і благочестям. Його привели до мучителя і почали примушувати їсти свиняче м'ясо, що було суворо заборонено Богом в Старому Завіті. Але Єлеазар погодився краще померти славною мученицькою смертю за закон Божий, ніж зберегти через його порушення ганебне життя. Під час великих мук, коли від ран священик Божий вже наближався до смерті, він сказав: «Господу, що має досконале знання, відомо, що я, маючи можливість позбавитися від смерті, приймаю жорстокі страждання і охоче терплю їх через страх перед Богом».

Були схоплені і сім учнів святого Єлеазара, брати Маккавєї: Авим, Антонiн, Гурiй, Єлеазар, Євсевон, Алим i Маркел, і з ними їх мати Соломонія. Їх привели до беззаконного царя і також почали примушувати їсти недозволену їжу. Тоді один з них, відповідаючи за всіх, сказав: «Ми готові краще померти, ніж порушити закони». Цар наказав відрізати йому язика, здерти з тіла шкіру і відсікти руки і ноги на очах в інших братів і матері. Позбавленого всіх членів, але ще дихаючого юнака кинули на величезну розпечену сковороду. Коли помер перший, вивели на наругу другого, і він прийняв муку таким же чином. Вже на останньому подиху він сказав: «Ти, мучитель, позбавляєш нас справжнього життя, але Цар світу воскресить нас, померлих за Його закони, для життя вічного». Коли мучили третього і хотіли йому відрізати язика, він негайно виставив його, безстрашно протягнувши і руки, і мужньо сказав: «Від Бога я отримав їх, і за закони Його не шкодую їх, і від Нього сподіваюся знову отримати їх». Навіть мучителі були здивовані такою мужністю юнака. Потім славну мученицьку кончину прийняли ще троє братів Маккавеїв. Сьомому ж, наймолодшому, мати їх свята Соломонія сказала: «Благаю тебе, дитя моє, подивися на небо і землю і пізнай, що все створив Бог з нічого і що так був створений і рід людський. Не страшися цього вбивці, але будь гідним братів твоїх і прийми смерть, щоб я по милості Божій знову придбала тебе з братами твоїми». Після синів померла і мати, радісно дякуючи Богові за те, що вона сама і діти поклали душі за закон Господа Вседержителя.

Також нагадуємо, що з 14 серпня розпочався Успенський піст. Він триватиме два тижні і завершиться 28 серпня - святом Успіння Пресвятої Богородиці.